Koneser literacki na Walentynki
Alkohol i literatura od wieków łączą emocjonalne związki mimo, że trunek szkodzi, to nadwrażliwcy często po niego sięgają. Na terenach Warszawskiej Wytwórni Wódek Koneser powstało Centrum Praskie Koneser. Alkoholowe wspomnienia zabezpiecza znajdujące się na jego terenie Muzeum Polskiej Wódki. Teraz tradycje literackie zostają wskrzeszone dzięki Związkowi Pisarzy i pierwszej literackiej imprezie, w tym miejscu, walentynkowemu spotkaniu z książką „Abracadabra” Juliusza Erazma Bolka.
„Abracadabra” to legendarna książka poetycka, laureata Światowego Dnia Poezji ustanowionego przez UNESCO – Juliusza Erazma Bolka.
Wiersze utrzymane w konwencji realizmu magicznego stale fascynują, intrygują, wywołują refleksje, a nawet żyją własnym życiem, jak chociażby poemat „Ja” czy wiersz „Nadchodzisz nocą”, który szczególnie upodobali sobie piosenkarze i muzycy. Zbiór jest eklektyczny wyborem.
Wiesław Bołtryk prezentuje poemat „Ja” z tomu „Abracadabra” Juliusza Erazma Bolka
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=RzWo_YFA1BQ[/embedyt]
Krytyk literacki Stefan Jurkowski tak pisał o książce „Abracadabra”:
„Jest to bardzo oryginalna poezja, nie mająca w zasadzie odpowiednika w naszej twórczości. To opis widzianego z dystansu świata; świata przetworzonego przez wyobraźnię autora. Jest to niby rzeczywistość realistyczna, ale przefiltrowana przez jego osobowość, wobec tego znacznie odbiegająca od zauważonego, zastanego pierwowzoru. Samotność, ale nie wykluczenie, czasami zwątpienie, próba uczestnictwa w rzeczywistości, ale na własną miarę (świadomość jest tutaj najważniejszą miarą), to motywy przewijające się w tej poezji pisanej przeciw wszelakim konwencjom. Dystans, ironia, humor poetyckiego słowa pogłębiają i podkreślają wielowarstwowość poetyckiego świata Juliusza Erazma Bolka. Świata przedstawionego, ale przecież wykreowanego przez poetę. Mamy więc tutaj jakby dwa plany, swojego rodzaju „przebitki”. I ten, nazwijmy to „konfrontacyjny dualizm” obrazów stanowi jeden z najważniejszych walorów tej poezji, będący jednocześnie jej kwintesencją.
O książce „Abracadabra” z jej autorem Juliuszem Erazmem Bolkiem rozmawia Beata Zebra Dakka.
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=G-QdEuVyxnA[/embedyt]
Książka „Abracadabra” Juliusza Erazma Bolka składa się z czterech części, ostatnia poświęcona miłości nosi tytuł „Potwierdzenie cudu”.
W jakimś sensie jest to odniesienie do myśli Jana Pawła II, że w zyciu człowieka właśnie to uczucie jest najważniejsze. Dla Juliusza Erazma Bolka to nawet więcej, albowiem dla niego miłość jest po prostu cudem. We współczesnym, konsumpcyjnym świecie, uzewnętrznianie tego uczucia jest prawie herezją, a szczerego jego prezentowanie, może wręcz uchodzi za herezję.
Reni Jusis i Lesław Żurek śpiewają piosenkę na podstawie wiersza „Tęsknię” Juliusza Erazma Bolka
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=dGgn-6YgeoE[/embedyt]
Walentynkowe spotkanie z książką „Abracadabra” Juliusza Erazma Bolka jest organizowane w ramach projektu „Power of Art”, we współpracy ze Związkiem Pisarzy. Organizatorzy zapraszają w czwartek, 14 lutego 2019 roku, o godz. 19.00 do Centrum Praskiego Koneser (pl. Konesera 8, pasaż, w Warszawie). Spotkanie z pisarzem poprowadzi Joanna Jagiełło.
Ernest Bryl czyta wiersz „Bajka o marzącej o piekle”, z książki „Abracadabra”, której autorem jest Juliusz Erazm Bolek
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=Fap7FXxmn9Q[/embedyt]
Juliusz Erazm Bolek – pisarz, laureat nagrody Światowego Dnia Poezji, ustanowionego UNESCO. W 2017 roku jego poemat „Corrida” został wyróżniony tytułem „Wiersz Roku”. Rok później publikacja wygrała Konkurs na „Książkę Roku”, a autor otrzymał nagrodę Złote Pióro. Poeta należy do twórców poszukujących. Bada granice formy. Szuka także nowych sposobów prezentowania literatury. W efekcie swych peregrynacji, napisał opowiadanie „Serpentyna” w drugiej osobie liczby pojedynczej, wiersze dialogowe oraz stworzył nowy gatunek literacki, tak zwany emaliowany felieton poetycki (połączenie felietonu z wierszem). Wynalazł też i opatentował nową formę książki – „bodybook”, którą można powiesić na szyi. Ustanowił rekord Guinnessa na największą książkę poetycką. Jego wiersze stały się tematem piosenek. Najważniejsze książki w dorobku autora to: „Abracadabra”, „Prywatne zagrożenie”, „Sekrety Życia”, „Serce błyskawicy”, „Skróty szaleństwa”, „Corrida” oraz album plakatów poetyckich „Och! Ziemio Ty Moja!” oraz książka poezji konkretnej „Litery i symbole”. Jego twórczość została przetłumaczona na ponad 30 języków świata.
Nives Stasiewicz czyta wiersz Juliusza Erazma Bolka „Neony” pochodzący z z tomu „Abracadabra”
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=26xQu8b730E[/embedyt]
Centrum Praskie Koneser powstało na terenach, na których działała Warszawska Wytwórnia Wódek „Koneser”. Najstarsze zabudowanie powstało w latach 1895 roku. Później cały zespół fabryczny zajął cały teren między ulicami Ząbkowską, Nieporęcką, Białostocką i Markowską. W XXI roku podupadł. Centrum Praskie Koneser zostało oddane do użytku pod koniec 2018 roku. Zajmuje powierzchnię około 50 tys. m². Obecnie jest to kompleks obiektów mieszkalnych, biurowych i kulturalno-rozrywkowych. Autorem projektu Centrum Praskie Koneser są pracownie architektoniczne: Juvenes Projekt, Are i Bulanda & Mucha Architekci, a za realizację odpowiada BBI Development NFI S.A. i Grupa Liebrecht & wooD. Centrum Praskie Koneser jest efektem trendu w europejskiej architekturze, polegającego na łączeniu przestrzeni postindustrialnej z żywą tkanką miejską. Do alkoholowej tradycji odwołuje się Muzeum Polskiej Wódki znajdujące się w danym budynku rektyfikacji.
Patroni Medialni i Partnerzy Projektu: Agencja Informacyjna, Akademia Sztuki i Kultury – Klub Integracji Europejskiej, Art Imperium, Centrum Praskie Koneser, Przedsiębiorcy@eu, Waw4Free, Związek Artystów Plastyków i Związek Pisarzy.
Centrum Informacji, Kultura /DEC/ 19-02-08